Hej SYV! Jag går i trean och vill tenta av engelska 7. En av dom delar som vi måste göra på prövning är att skriva argumenterande text utifrån en frivillig novell. Jag gick till läraren och beskrev hur jag planerar att skriva det och vilken novell jag vill använda. Läraren sa att allting var okej. Jag började skriva samma dag och efter 5 timmar var jag klar (3 A4 sidor av texten). Nu får jag ett mejl från läraren där han säger att den novellen som jag valde kunde jag egentligen inte använda eftersom det var ursprungligen en franskt novell och inte engelsk. Vad ska jag göra nu? Det fanns inget information om att man borde använda endast engelska noveller och min lärare sa ingenting heller. Ska jag bara strunta i dessa 5 timmar av skrivning och slänga bort min text? Jag tänker på att det är väldigt orättvist... Kanske jag kan gå till rektorn och lösa det på nåt sätt?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32071 frågor besvarade.
Läraren gav fel information om prövning Vad ska jag göra?
1 Svar
Hej Anna,
har du några "Bevis" på vad läraren sa? Det kan vara en missuppfattning ... och inte ngt. "fel"; t.ex att du tror att läraren sa Ja... men läraren kanske tycker att han sa "Jo det kan nog vara ok... " men så tänkte han tänka på det senare... Har du ett skriftligt besked från läraren att det var OK att göra som du gjorde? det är första frågan.
Men annars så kommer inte den frågan gå till någon rättegång ju... Jag förstår att du känner dig orättvist behandlad. Men om vi tänker på att de fem timmarna som du skrev på engelska är en mycket bra ÖVNING /träning/ och du kan nu mer engelska än innan du la ner de fem timmarna på den uppgiften? 5 timmar är 2,5 % av den tiden som en elev för lägga på varje kurs i engelska.
2,5% är inte så mycket... tycker i alla fall jag.
Det är givetvis olyckligt att det blev så här.
Personligen skulle jag ta det som en extra-övning på 2,5% av den tiden som jag bör lägga ner på kursen (en 100poängs kurs innebär en studieinsats på ca 200 timmar).
Det är svårt att "vinna" mot läraren i detta fallet. Även om du skulle haft de skriftliga bevisen... Du gör givetvis som du själv tycker blir bäst.
Rektorn är ytterst ansvarig på skolan.
Du kan också ringa till skolverkets upplysningstjänst, tel.08-527 332 00.
Hälsningar
Mikael
Frågor och svar taggade med 'barn med särskilda behov' (4 st.)
-
Vad ska man plugga för att arbeta med barn med funktionsnedsättningar?
Hej, jag är lite intresserad av att jobba med människor med funktionsnedsättningar. Men jag vet inte vilka typ av yrken det är eller vad man behöver plugga. Jag vet att man kan ta en grundlärarutbildning och sedan inrikta sig inom särskolan. Men finns det...
Hej H!du har i din fråga nämnt möjlighet att utbilda sig till Särskolelärare. Men du frågar om andra utbildningar efter vilka man kan jobba med barn med... Läs hela svaret -
Jag undrar om vilket program man ska gå om man vill bli kurator?
Jag vill bli kurator vilket gymnasium program ska jag välja och vilken skola är bäst om man vill gå antingen i Alvesta eller Växjö.
Hej!Kuratorer, i Sverige, har grundutbildning från socionomprogrammet. Särskild behörighet till socionomprogrammet inkluderar matematik 2 och samhällskunskap 1b.På... Läs hela svaret -
Hamnar jag alltid i BII i universitetsansökan?
jag har kompletterat mina gymnasiebetyg med naturkunskap II. Nu funderar jag dock på att söka ett högskoleprogram som inte kräver naturkunskap II. Räknas jag ändå i gruppen BII, eller hamnar jag bland ansökande i grupp BI?
Hej Sofia,om du söker till högskoleutbildningar där naturkunskap 2 inte krävs, kommer det bli som om du ej läst nk2, alltså det betyget kommer inte räknas in och du prövas i BI, direktgruppen. -
Hur god chans har Jag att komma in på utbildningen?
Hej, Jag är intresserad av att söka ett program till hösten 2021. Jag kommer då att söka med gymnasiebetyg utan komplettering (BI). För hösten år 2020 ligger BI på 17,36. Jag har 17.34. Tidigare år har antagningspoängen varit lite...
Antagningsgränser kan gå upp eller ner, av olika anledningar. Om du kan göra Högskoleprovet gör det! Om du kan höja ditt meritvärde och prövas även i BII, är det också en fördel för dig! I varje urvalsgrupp har du en ny chans.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga