N

    Hej! jag undrar hur det blir med validering i mitt fall då jag såg efter att min kommun erbjuder validering om man jobbat mer än ett åt. Jag har gymnasiexamen i samhällsvetenskapsprogrammet men vill inte läsa vidare på högskolan. Nu vill jag läsa till undersköterska som lärling. jag har jobbat inom vården sedan 2020 utan utbildning och nu skulle jag gå en lärling i tjänst. Blir det mindre o läsa när jag har dessa färdigheter eller kommer jag att läsa alla kurser i utbildningen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej N!
    om validering visar att du har kunskaper i "vissa kurser" som vanligtvis ingår i vårdutbildning på gymnasial nivå, så borde din utbildningstid bli kortare. Annars, så är yrket Undersköterska (i alla fall ännu, uppgift från januari 2022) inte ett yrke där det krävs legitimation eller annat, liknande, som strikta krav på examen från VO, t.ex. Arbetsgivare kan göra bedömning att "den här personen passar att jobba som undersköterska", oavsett vilken utbildning hen har. Det är givetvis önskvärt att hen som ska jobba som Undersköterska, inom Hemtjänsten eller som Omsorgsassistent eller som Personlig assistent har så mycket utbildning inom vård- och omsorg som möjligt, helst examen från gymnasiet eller från komvux från VO-programmet, eller i alla fall godkända betyg i de flesta kurser inom Vård-kurspaketet som på komvux i olika kommuner kan ha olika nämn som "omsorgsutbildning" eller kurspaket Undersköterska eller ännu ett annat namn.
    Arbetsgivare (kommuner, regioner och privata vårdföretag) kan införa "lokala regler" och säga att hos oss anställer vi endast med vårdutbildning, men när det brist på personal blir de tvungna anställa även utan vårdutbildning, med oavslutad vårdutbildning eller lära ut på plats (man kan gå bredvid någon med utbildning och/eller erfarenhet) under några veckor och sedan få lov att börja jobba som undersköterska.
    Hur det blir för dig är mycket svårt att säga - då vi vet inte vad valideringen kommer att visa.
    Du kan också fundera över att sikta på yrkesexamen från komvux - du kan ta in många kurser som du har i din examen från SA in i yrkesexamen från komvux. Du behöver godkända betyg i ett antal vårdkurser. Planering mot examensbevis gör du med SYV på komvux. Om du planerar jobba inom vården, är det en merit om du har yrkesexamen som Undersköterska. Du kan senare söka påbyggnadsutbildningar t.ex inom yrkeshögskola och läsa mot yrken som yrken: Specialistundersköterska, Ambulanssjukvårdare, Tandsköterska, Apotekstekniker, Med.sekreterare/vårdadministratör, Steriltekniker.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar, se snabblänkarna nedan: hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se;
    apotekstekniker-lernia-linkoping
    stödpedagog-tuc-tranas
    campus-molndal/aktiveringspedagog-inom-lss-kognitiv-funktionsnedsattning
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/massage-och-friskvardsterapeut