Sara

    Kan jag läsa arabiska 4 om jag ej läst arabiska 3 ? Om ja förstått rätt? Och få 1 merit. Har lite ont om tid så tänker man kanske kan läsa arabiska 4 innan arabiska 3 för att försäkra sig att få ett högre merit allrså 1 istället för 0,5

    • Anna : Var tänker du läsa arabiska 4? Är det på komvux? Erbjuder komvux i din kommun kursen arabiska 4?
    • : Ja de erbjuder, båda 2. Och syv sa att de brukar ge mest möjlighet att få läsa kurserna speciellt om de är meriterande
    • Anna : Jag har nu skrivit svar på din fråga, nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara, för meritpoängen behöver du inte läsa lägre/underliggande kurser i samma ämne, om du har tillräckliga förkunskaper och kan klara få godkänt betyg i Arabiska 4.
    Men komvux kan kräva något sort "bevis" på att sökande har tillräckliga förkunskaper och vägra ge plats på kurserna om de känner att bevis saknas. Ibland kan man få göra Nivåbedömningstest på komvux.

    En annan väg till betyg - prövning
    Prövning kan annars vara en annan väg att gå. Inför prövningar behöver man inte uppvisa några betyg. Om du hittar var du kan göra prövning i Arabiska 4, kan du direkt anmäla dig till prövningen.