Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Felicia,
    för grundläggande behörighet till högskolestudier, i Sverige, behöver du få ut examensbevis (alltså uppnå kraven för examensbevis) + även ha godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6. Svenska 2 ingår i ditt program som obligatorisk kurs. Du behöver läsa till svenska 3 och eng 6, vilket du har rätt till och din skola kan inte neka dig läsa de kurserna, om du säger på skolan att du vill läsa dem.
    Men många högskoleutbildningar kräver också kurser för särskild behörighet, t.ex sjuksköterskeprogrammet, arbetsterapeututbildningen och många andra högskole-universitetsutbildningar kräver bl.a godkänt betyg i matematik 2. Det är därför bra om du kan läsa kursen matematik 2a. Den kursen (matematik 2a) får läsas på ditt program som programfördjupning men det betyder inte att din skola är skyldig att erbjuda den kursen. Ofta kan man på alla yrkesprogram läsa matematik 2a, men det är inte elevens rättighet.

    VO har inga nationella inriktningar, men genom att välja vissa valbara kurser kan man skapa "specialiseringar". Frågan är vilka valbara kurser som just din gymnasieskola kan erbjuda välja mellan. Du får gärna kika på den generella programplanen för VO  - du finner den i pdf.format på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO/programplan/Programplan_VO.pdf

    Du skriver i din fråga om att du vill läsa "barn-inriktningen" och det finns som möjlighet inom programfördjupning läsa kurserna Barn- och ungdomshälsa (100 poäng) och Barn- och ungdomssjukvård (200 poäng). Den totala "mängden" valbara kurser på ditt program är 200p.som programfördjupning + 200p.som individuellt val.
    Utan att läsa utökat program, vilket betyder att du behöver läsa på mer än heltid blir det nog omöjligt att både skaffa dig högskolebehörighet och även profilera din utbildning mot barn- och ungdomsvård.
    Du har rätt att läsa svenska 3 och engelska 6 som utökade kurser, utanför 2500p.som ingår i programmet. På så sätt "befriar" du 200poäng för att kunna läsa andra kurser, men vilka kurser som din skola kan erbjuda läsa (förutom de obligatoriska kurserna) är det en fråga som du måste få svar på - från din skola. Det är inte säkert din skola kan erbjuda en eller båda kurserna: Barn- och ungdomshälsa (100 poäng) och Barn- och ungdomssjukvård (200 poäng).

    Om din skola kan erbjuda Barn- och ungdomshälsa (100 poäng) och Barn- och ungdomssjukvård (200 poäng), och du vill samtidigt få behörighet till t.ex sjuksköterskeprogrammet, då kan du läsa Barn- och ungdomshälsa (100 poäng) och Barn- och ungdomssjukvård (200 poäng) + Matematik 2a (100 poäng) inom programmets 2500poäng och läsa svenska 3 och engelska 6 som U-kurser (utökat program).

    Liselotte