Ellinor
    Hej!
    Det är skillnad på att läsa eventutbildning på en yrkeshögskola & på en högskola.
    På en yrkeshögskola behöver du ha arbetslivserfarenhet & i högskolan högre poäng i vissa ämnen. Gäller det specifikt matte då? & hjälper det inte om man har läst
    hotell & turism på yrkeshögskolan? Måste man fortfarande ha arbetslivserfarenhet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Yrkeshögskola har möjlighet att göra undantag från behörighetskraven. Upp till 20% av sökande kan tas in i "fri kvot" (på sammantagen bedömning av deras meriter). Därför tycker jag du bör söka till en yrkeshögskoleutbildning (även om du t.ex. saknat tillräcklig arbetslivserfarenhet). Uppge att du vill att din ansökan prövas i "fri kvot" och lista upp alla dina meriter: tidigare utbildningar, praktikplatserna och annat, som du tycker kan vara meriterande samt uppge även varför du söker just den utbildningen (vad din motivation och mål är).

    Högskola tar inte in obehöriga. Om betygen inte räcker till, kan man göra högskoleprovet och då söker man även i HP-urvalsgruppen.

    Hälsningar
    Mikael SYV