Frida
    Hej!
    Jag gick ut gymnasiet 2014 med hyfsade betyg och högskolebehörighet. Nu har jag kommit på att jag vill läsa ett högskoleprogram där man behöver Matematik 2a medan jag bara har E i Matematik 1b. Kan jag läsa den kursen på folkhögskola allmän kurs eller måste jag läsa massa andra kurser då också? Vissa folkhögskolor har inriktningar på sina Allmänna kurser, är det möjligt att läsa inriktningen och just Matematik 2a men inte något annat? Går det att läsa Matematik 2a på folkhögskola? Det står oftast bara Matematik på kursbeskrivningarna, vad innebär det?
    Är inte jätte förtjust i idén med Komvux men tycker väldigt mycket om folkhögskoleatmosfären.
    Jag är överlag jätte förvirrad. Tacksam för svar!
    // frida

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Frida!
    Det viktigaste är att du skaffar dig Kunskaper i matte 2 och det kan du göra på olika sätt. När du väl har kunskaper, kan du få betyg genom prövning. Omdöme från folkhögskola kan ev också bekräfta din behörighet i matte. Vad kursen innehåller kan du se på www.matteboken.se och där kan du även repetera matte 1 och bedriva självstudier i matte 2. Det är gratis.
    Du kan också se på www.mattecentrum.se om det finns en räknestuga nära dig. Det är gratis att få hjälp där.
    Ang studier på folkhögskola är det bäst att prata med folkhögskola direkt. Om de tar in dig på en lång heltidsutbuldning och du vill gå där, är det bra i så fall, men vad det gäller behörighet i matte så kan du läsa matte 2 på fem veckor på komvux om du läser på heltid.
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare