Sandra
    Hej! Jag kom in på min förstahandsval som är Biblioteks- och informationsvetenskap på Växjö. Dock velar jag lite och är intresserad av Språk, Kommunikation och Kultur med inriktning Litteraturvetenskap, som finns på Växjö också. (det finns plats där, har checkat)

    Jag vill passa på och läsa något som intresserar mig, som litteratur och media/kommunikation. Jag vill studera till bibliotekarie, men inte riktigt nu känns det som. Jag vill som sagt få lite kunskaper från andra områden.

    Då såg jag att det fanns Biblioteks- och informationsvetenskap 90 hp som påbyggnadsutbildning på Umeå universitet. Kravet var att man ska ha läst 90 hp innan. Min fråga är egentligen, kan jag läsa 180 hp och ha lite "kul" med kurserna för att sen studera till bibliotekarie? Kanske dum fråga, men får man bara läsa 90hp eller kan man ha en kandidatexamen som "i bagaget" när man söker till Umeå senare?

    Vill ju helst slippa läsa 6 år inom två olika kandidatexamen när man kan som snabbast läsa ca 4 år?
    Eller är det ovärt risken jag tar? Ska jag läsa biblioteks-och informationsvetenskap nu och läsa "roliga" kurser sen?

    Tack för hjälp!
    Mvh förvirrad blivande student.
    • Anna : Om påbyggnadsutbildning kräver 90 hp och man har fler, är det oftast bara bra! Konkurrensen om platserna kan göra att det t o m blir nödvändigt att ha fler hp - för att urval kan göras på så sätt att de med fler hp kommer in först; så de 90 hp som krävs kanske inte kommer att ge plats på utbildningen (om det blir fler sökande än platser).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    utbildningsutbud kan förändras.
    Om samma påbyggnadsutbildning (med samma förkunskapskrav) kommer att erbjudas i framtiden, vet man inte. De som kan svara på det lite mer säkert är de som jobbar just med den utbildningen, men även de kansske ej kan garantera vad som händer i framtiden.
    Dina intressen och mål också kan förändras. Du kan få nya intressen; du är fortfarande mycket ung.
    Prata gärna med studievägledare och utbildningsanvsvariga på de utbildningar som intresserar dig; börja läsa annars på den utbildningen som du mest "tror på" själv och se sedan vad som händer.
    Bästa hälsningar
    ANNA