michelle
    Hej!
    Det är såhär att vi ska nu börja med våra individuella val (jag har nyss påbörjat år 2 på gymnasiet) och under våren gick skolan igenom en massa ändringar och tog bort massor med ämnen som jag annars skulle kunna tänkt mig läsa i tvåan.

    Jag VET att jag vill läsa Engelska 7 eftersom att engelska är min starkaste sida. Jag hade planerat att läsa ENG7 i trean, men eftersom att det finns kvar på pappret undrar jag: om det finns någon lag som säger att man inte får läsa ENG7 så länge man inte läst ENG6?
    Kursen ENG6 börjar också nu eftersom jag nyss börjat i tvåan.

    Så min fråga är ifall det är "förbjudet" att läsa ENG7 innan man avslutat ENG6? Jag fick A i ENG5 och jag känner personligen inte att det kommer bli jobbigt att läsa båda samtidigt, eftersom att jag älskar ämnet och har lätt för det. Men finns det någon lag? Eller bedöms det efter elevens förmåga??

    Tack så länge!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Michelle!
    Vad Skolverket säger om Eng 7 kan du läsa här http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/eng?tos=gy&subjectCode=eng&lang=sv
    Eng 7 "bygger på kursen Eng 6" står det bl a - det är, alltså, så att förkunskapskravet är att man har lägst E betyg i Eng 6 - för att vara behörig att läsa Eng 7.
    Jag tror inte din skola kommer att anta dig till kursen till vilken du ännu inte är behörig.
    Det ligger inte i dina intressen att få lägre betyg nu än du skulle kunna få nästa år. Om du läser Eng 6 först och Eng 7 sedan - har du bättre förutsättningar att ha högre betyg i Eng 7.

    Det är bra att du är duktig och fick A i Eng 5. Grattis!
    En väg att gå skulle kunna vara att du tentar av Eng 6 och i fall du får betyget E /eller högre/, blir du behörig att läsa Eng 7 i så fall. Dock rekommenderar inte jag att du gör det.
    Du har bättre förutsättningar att få läsa i lugn och ro och få högre betyg i både eng6 och eng7 - om du läser på "vanligt sätt".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare