Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jennica!

    Svar på din fråga beror på ... på vilket sätt har du uppnått GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier. :)

    Om du har SLUTBETYG, som överskrift på ditt gymnasiedokument, som ger dig Grundläggande behörighet (ett dokument som var Standard för gymnasieelever t o m år 2013) eller om du har OMDÖME från en Folkhögskola om att du har uppnått Grundläggande behörighet - då behöver du inte ha godkänt betyg i Eng6.

    Men om du har Utländska gymnasiebetyg eller om du har eller kommer att få EXAMENSBEVIS (som är Standard för avgångselever från gymnasiet f o m år 2014) - då behöver du ha godkänt betyg Engelska 6, därför att den numera ingår i Grundläggande behörighet.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Jag har gymnasiebetyg från 1999 där jag läst engelska A är det samma som engelska 6 i dag då?
    • : Står slutbetyg på dom