Mona
    Hej jag läser just nu mitt andra år på gymnasiet. Det finns ett par ämnen från förra läsåret som jag inte fått det betyg jag önskat, och eftersom jag vill ha ett högt snitt när jag slutar trean så vill jag helst ersätta de betygen med att läsa extra kurser. Och jag undrar om det är möjlig?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du har dessvärre bara möjlighet att läsa upp de kurser som du har F i under din tid på gymnasiet. De kurser som du vill förbättra och där du har från E får du tenta i efter du tagit studenten antingen via Vuxenutbildningen i din hemkommun eller på ditt gymnasium du går på - alternativt så kan du vända dig till ditt kommunala gymnasium om du just nu gå på friskola som inte erbjuder prövningar/tentor. Det brukar dock kosta ca 500 kr per kurs. /Lena, Syv