Elev
    Hej! Jag läser just nu allmän kurs på distans på folkhögskola, detta är första året för mig och jag beräknas vara klar efter två år. Jag vill gärna utbilda mig till sjuksköterska på universitetet efteråt men har gått och grubblat lite ifall jag kan (och borde) läsa undersköterskeutbildningen parallellt med min utbildning för komma in i vårdyrket snabbare? Jag känner mig stressad och 2 år känns som en lång tid, jag är rädd sedan också att jag inte skulle komma in på universitetet ifall jag skulle få ett för dåligt omdöme. Jag vet inte ifall det är bäst att läsa allmän kurs (2 år) och undersköterskeutbildningen (1,5 år) parallellt eller bara läsa allmänna kursen och vänta in att läsa på universitetet till SSK?
    Funderar också då jag kommer läsa 3 kurser mitt andra år på folkhögskolan, nämligen Sv 3 och Eng 6 och 7 (och ytterligare för särskild behörighet: Nk 2, Matematik 2b). Jag undrar ifall det är möjligt att bara gå ett år på folkhögskola för att få behörighet till universitetet genom att läsa resterande kurser på komvux?
    Ber om ursäkt för de knasiga frågorna men tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka!
    Du frågar bland annat: "Jag undrar ifall det är möjligt att bara gå ett år på folkhögskola för att få behörighet till universitetet genom att läsa resterande kurser på komvux?" och svar på den frågan är - Nej.
    För grundläggande behörighet behöver du ha Omdöme (studieomdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola) eller examensbevis från komvux.
    Om du inte uppnår kunskapsnivå som ger dig Studieomdöme om grundläggande behörighet och går sedan till komvux för att läsa där, då behöver du få ihop 2400 poäng i gymnasiala kurser (ej i folkhögskolekurser) för att få ut examensbevis från komvux, vilket tar 3 år om man läser på heltid. Kurser läste på folkhögskola kan inte ingå i examensbevis från komvux. Om du har kunskaperna, och inte vill eller kan läsa komvux-kurserna, kan du försöka hitta var du kan göra prövningar för att få betygen "den vägen", alltså genom prövningar.
    Att få fullständig gymnasiebehörighet tar vanligtvis 3 år (om man läser på heltid). Att läsa på mer än heltid har sina för- och nackdelar. Risken finns att överanstränga sig eller att inte få ut godkända betyg i "tillräcklig omfattning". Även om du läser på distans men på Heltid, bör du lägga ner cirka 40 timmar per vecka på dina studier. Om du skulle på dagtid läsa kurspaket som leder till yrket undersköterska på komvux, vilket även det tar 40 timmar per vecka, måste du lägga ner cirka 80 timmar per vecka på dina studier (därför att du kommer i så fall läsa på 200 % av "normal studietakt").
    Vad gäller matematik, så räcker det - för behörighet till sjuksköterskeprogrammet - ha godkänt betyg i matematik 2a (matte 2b är en lite svårare kurs, än matte 2a).
    Du nämner också följande: du tänker på att om du får för lågt omdöme från en folkhögskola och ej kommer in på ssk-programmet på universitetet, vad händer då? Men jag tänker på att du har bättre chans att få högre omdöme om du inte "splittrar" din tid och energi på fler studier utan koncentrerar dig på just folkhögskolestudierna.
    Du kan också överväga följande alternativet: att söka till komvux där du kan läsa mot komvux-examen "från Vård- och omsorgsprogrammet" - där du inom din examen inkluderar även svenska 2,3, engelska 6 och matematik 2a samt samhällskunskap 1b. Naturkunskap 2 behöver du i så fall inte läsa för att du kan få samma behörighet genom vård-kurserna. Det alternativet ger dig ett yrke Undersköterska och samtidigt behörighet till sjuksköterskeprogrammet. Du blir i så fall även behörig till många yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrken som Specialistundersköterska, Tandsköterska, Steriltekniker, Apotekstekniker och Medicinsk sekreterare. Du kan i så fall söka till ssk-programmet på universitetet och till många yrkeshögskoleutbildningar och samtidigt även söka jobb inom många yrken, exempelvis som optikerassistentundersköterska, inom hemtjänsten, som personlig assistent eller som omsorgsassistent.