Saeed

    Hej! jag går mitt sista år nu på gymnasiet ( Handels programmet) och tänkte läsa olika kurser i Komvux för att kunna söka vidare till önskad utbildning på KTH. jag måste läsa fysik och kemi men kommer Komvux att ta emot mig trots att jag inte inte har godkänt betyg på fysik och kemi i åk 9 eller hur funkar det?.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror du kommer bli antagen till fysik 1a och kemi 1 om du gör ansökan till komvux om att läsa de kurserna. Sedan, kan det ju bli svårt för dig att uppnå godkända betyg om du ej har de förkunskaper som kurserna bygger på, alltså om du inte läste fysik eller kemi på grundskolenivå. Dessvärre kan det mycket väl vara så att komvux i din kommun inte erbjuder läsa fysik eller kemi på grundskolenivå; på många komvux finns på grundskolenivå endast svenska, engelska, matte och samhällskunskap att läsa. Ta gärna kontakt med komvux i din hemkommun, alltså i den kommunen som du är folkbokförd i. Fråga om det skulle bli möjligt för dig att läsa fysik och kemi på grundskolenivå - detta för att förbereda dig inför studier i de ämnena på gymnasial nivå. Men, formellt sett, brukar komvux ta in på inledande gymnasiala kurser, alltså  på nivå 1 om personen har "grundskolekompetens" som för vuxna består i godkända betyg i matematik grund, svenska grund och engelska grund (eller motsvarande kunskaper) och om man läst på gymnasial nivå förut (vilket du nu gör) då anses man ha grundskolekompetens och kan därför antas till komvux-kurser på nivå1.

    Studie- och yrkesvägledare