Josef

    hej! Jag läser sista terminen på gymnasiet och förväntas ta examen. Har väldigt hög meritpoäng men kände i 2an att jag vill läsa på en byggteknisk linje. Riktade om min matte från 2b till 3C då det var teoretiskt möjligt, utökade kurs i kemi och gjorde prövning och blev behörig där. Nu har jag fysik kvar där jag behöver vara behörig i fysik 2. Min fråga är om jag kan med skolans godkännande läsa fysik 2 utan att ha läst fysik 1 och ändå få igenom det och kunna söka in fast än jg inte läst fysik 1.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    När du söker på www.antagning.se (alltså till svenska högskoleutbildningar) och behöver för särskild behörighet ha fysik2, då är det ingen som tittar på om du har läst fysik1a eller inte. Har du godkänt betyg i fysik2, då blir du (i ämnet Fysik) behörig.