Jag är
    Hej! Jag har precis börjat 9:an och har tidigare bott i USA så jag är duktig på engelska. Jag har redan i åttan haft A i eng.

    Nu är det då att jag vill läsa teknink i gymnasiet och där läser man bara engelska första året. Jag hade gärna velat läsa ett år till med engelska, men kan bara välja till 3 valbara kurser.
    Bland de valbara kurserna har jag andra ämnen som jag prioriterar högre.

    Därför undrar jag om det finns något sätt att läsa första gymnasie kursen med engelska nu i nian. Är det möjligt? Vem ska jag prata med då, min engelska lärare?

    Min engelskalärare har föreslår att jag dk läsa "styvalinan" som är gymnasie förberedande, men som jag har förstått det så kommer det inte bli att jag kan " tenta av" den kursen då?

    Vet inte vad du behöver veta men jag är en tjej som hår i nian, har ca 300 i meritvärde och vill bli civilingenjör.

    Skulle vara jättetacksam för lite hjälp! :) mvh Siri
    ?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, fast på Teknikprogrammet läser man två kurser i engelska, Engelska 5 första året och Engelska 6 andra året eftersom engelska är ett viktigt språk inom teknikområdet. Sedan kan du som du nämner även välja mer engelska inom valbara kurser -Engelska 7 i sådana fall. Så där verkar det råda ett missförstånd om hur mycket engelska du läser - du har alltså möjlighet att läsa engelska alla åren på gymnasiet. /Lena, Syv