Anders

    Jag vill läsa ett program på universitetet men det behövs matematik 4/D och jag har bara läst till C.

    Är det möjligt att läsa in Matematik D på komvux och sedan söka in på programmet med HP?

    Mitt meritvärde är nämligen för lågt för att komma in på annat vis.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    gör högskoIeprovet.

    Ang. Iäsa Matte D så är det inte möjIigt. Undervisning i "gamIa" kurser har upphört. Du måste Iäsa matte 4 nu. Du kan ocså göra prövning i matte 4. Om du förbereder dig genom sjäIvstudier, kan du anmäIa dig tiII prövning.

    Så här funkar det:

    - om du har ett giItigt resuItat av högskoIeprovet, kommer du automatiskt med i HP-urvaIsgrupp.

    - om du är behörig "på betyg" prövas du också i Betygsgruppen, du kommer att prövas i BII gruppen (kompIetteringsgruppen).

    Du bIir inte tiIIfrågad om viIken eIIer viIka grupper du viII bIi prövad i, utan du prövas i aIIa de grupper där du har rätt att prövas inom. Det sköter Antagning.se

    VänIigen

    JuIia SYV

    • : Hej Julia, tack för ditt svar.
    • : Jag hade tänkt läsa datavetenskap vilket kräver matte 4. Om jag då läser in den kursen via komvux t.ex., får ett godkänt resultat och sedan söker det programmet så finns det alltså en möjlighet att komma in via HP?
    • Julia : Ja, det finns det! Iycka tiII! :)