Robin
    Hej!

    Jag kommer med 99,9 % sannolikhet att klara naturkunskap 1a1 med god marginal. Jag kommer vara klar med kursen till sportlovet, men det räcker ju naturligtvis inte för att ge mig grundläggande behörighet. Målet är att ska söka till Ämneslärarprogrammet: idrott och hälsa och samhällskunskap.

    Min fråga är om jag direkt kan läsa in naturkunskap 1a2, historia 1a2 och samhällskunskap 1a2, trots att det är efter sportlovet? Har hört att man kan läsa in kurser på distans och på ett snabbare tempo.

    Tanken är att jag ska bli klar till sommarlovet med alla kurser, om det är möjligt förstås. Tror ni att det går?

    //Robin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    jag antar att du läser på komvux, stämmer det?
    ***
    Komvux i varje kommun bestämmer själva om de erbjuder kurser på distans, eller på hel- /deltid; kvällstid eller på flex.
    Komvux i vissa kommuner har 2 starter om året; och andra har - 5 starter. Det finns också några komvux som erbjuder många starter på distans, exempelvis varannan väcka eller t o m varje måndag. Det är alltså väldigt olika, beroende på vilken kommun man är folkbokförd i.
    Därför måste du fråga på komvux i din kommun; då vi inte vet i vilken kommun du läser.
    Om du uppger i vilken komvux du läser, kan jag se om det finns info på hemsidan /din kommun-komvux/, men den info kan du själv hitta också (det är inte hemlig info).

    Kurser samhällskunskap 1a1 och 1a2 och historia 1a1 och 1a2 samt naturkunskap 1a1 och 1a2 är 50 poäng per kurs. Det är alltså på 2,5 veckor man läser varje av de kurser, om man läser på heltid och endast en kurs i taget. Man kan dock läsa flera kurser samtidigt.
    På heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka (oavsett om man läser en eller flera kurser samtidigt). Den detaljerade studieplaneringen bör du göra med SYV på komvux i din egen kommun.

    Vänligen
    ANNA