Hanna
    Hej! Jag har flera frågor:
    Jag skulle vilja läsa en kinesiska distans kurs till hösten. Jag vill helst läsa på svenska. Det finns bara en på svenska och den är helfart 30hp, 37 träffar och hösten 2018 period 1. Tror du att jag hinner jobba samtidigt på dagarna för att online träffarna är på kvällarna, eller är det att ta vatten över huvudet? Tycker du jag istället ska försöka läsa en kurs på halvfart fast på engelska? Jag har läst kinesiska tre år i gymnasiet.

    Jag skulle vilja läsa kinesiska på distans, helst i ett annat land till vårterminen 2019. Är det något särskilt jag ska tänka på då?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    hur mycket man orkar - är mycket individuellt. Beror också på hur mycket hjälp med det praktiska /köpa mat, laga mat, städa, tvätta/ man kan få från sin familj.
    Det som - i genomsnitt - anses vara möjligt är att ha en sysselsättning (sammanlagt) på 150%, dvs att man studerar på heltid + jobbar halvtid; eller att man jobbar på heltid + studerar på halvrid, men som sagt, är det mycket individuellt - beror på personens ålder, hälsa, familjesituation, hur långt och jobbigt det är att pendla till arbetsplatsen och till studieplatsen... dvs det går inte att ge ett generellt svar.
    Allmänt - så bör man känna efter, vad just du orkar och hinner och att hälsa är viktigare än kunskaper. Har man hälsa, kan man skaffa sig kunskaper, men om man bränner ut sig - kanske man i framtiden inte orkar varken sig studera eller arbeta.. :(

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA