Gigi

    Hej, vad händer när man läser enstaka kurser efter man har tagit gymnasieexamen ? Kommer det påverka min betyg? Måste man då skaffa nytt examen ? Eller går det bra att bara läsa kurser utan att påverka examnen som man redan har?

    • Anna :

      Jag gissar på att du menar kurser på Gymnasienivå - på komvux eller på en folkhögskola, stämmer det? Varför vill du läsa fler kurser på gymnasienivå? Är det högskoleförberedande eller yrkesexamen som du har från gymnasiet?- det behöver jag veta för att kunna svara om rätten att få ut nytt examensbevis från komvux.

    • Gigi : Ja, en kurs på gymnasienivå på komvux. Jag är intresserad på en bild kurs jag tänkte det skulle vara en bra idé att plugga medans jag väntar på svaren från antagningen till universitet. Men nu är jag oroligt att jag kommer behöva skaffa en nytt examen bara för att räkna in den nya betygen från kursen. Examnen jag har är en yrkesexamen men jag redan läs upp grundläggande behörigheten.
    • Anna : Ett betyg i en bild-kurs kommer inte räknas in om den kursen ej krävs för särskild behörighet till just den högskole- eller universitetsutbildningen som du vill komma in på. Att "skaffa sig" en ny examen är inte bara att "ta och göra". Du måste i så fall uppfylla kraven för yrkesexamen från ett nytt yrke. För det kommer du behöva minst 400poäng godkända kurser som är specifika för just det nya yrket. Det läser man på heltid på 20 veckor och det är inte alls säkert komvux kommer bereda dig plats på kurserna. Tanken med yrkesexamen är att man ska ha för avsikt att jobba inom det yrket. Du vill ju vidareutbilda dig och inte skaffa dig ännu ett nytt praktiskt yrke, och den anledningen att du vill räkna med en bildkurs/betyg i den kursen är inte någon godkänd anledning för att komvux skulle anse att du har "ett stort behov" av att studera på komvux. Sedan 1 juli 2021 är det en ny princip vid antagning till komvux, nämligen "de med störst behov" går före i kön. Du har givetvis rätt att SÖKA. men jag är inte alls säker på att du kommer in på komvux - med tanke på den situationen som du befinner dig i nu (väntar på svar från antagning från högskoleutbildning).
    • Anna : Jag har skrivit ett svar till, var god se nedan.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ginna!
    Om du redan har examensbevis (från gymnasiet eller från komvux) kan du i vissa fall läsa mot nytt examen; dock är det rätten ganska begränsad. Du kan få nytt YRKESEXAMEN men inte i samma yrke (om du redan har yrkesexamen). Du kan inte få Högskoleförberedande examen, alltså ej kan få ut examen inom områden Naturvetenskap/Teknik eller Samhälle/Humaniora.
    ***
    Om du behöver komplettera för särskild behörighet, då kommer kursernas betyg räknas in i ditt jämförelsetal (för annars kan du inte komma in på en svensk högskoleutbildning). Även betyg i kurserna som ger meritpoäng kommer också räknas in. Övriga kursernas betyg kommer inte räknas in. I så fall läser du dem för att få mer kunskap men ditt meritvärde kommer inte att påverkas.

    Vidare är det så att komvux är inte så angelägen att erbjuda plats på kurserna om det "inte behövs", du kan därför få avslag på din ansökan till komvux.