Kimia
    jag läser Ma1abas&mattebryggaren.Och ska få betyg i matten under det här läsåret.
    Men jag undrar bara,ifall jag läser Ma1abas,kan jag då läsa Ma2a nästa år på VO?.
    Eller behöver jag läsa Ma1a istället för Ma1abas?,för att kunna läsa Ma2a!.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej,
    du måste få godkänt betyg i första GYMNASIEKURS i Matte /som är Matematik 1/ för att kunna bli antagen till andra gymnasiekurs, som är Matematik 2.
    Du kan även fråga din mattelärare vilken blir nästa mattekurs för dig.
    Du kanske läser någon särskild kurs i Matte.
    Det som är vanligt är att man läser Matematik grund och får betyg i å k 9 /på vårterminen/ och sedan läser matematik 1, a, b eller c - beroende på vilket program man går på gymnasiet.
    Om det är så att du läser Matematik bas, kanske nästa kurs för dig blir Matematik grund och efter det Matematik 1a på gymnasiet.
    Det bästa rådet jag kan ge dig är att prata med din lärare i matematik som känner både dig och exakt vilken kurs i matte du läser och kan därför svara på frågan om vilken nästa kurs i Matematik som blir aktuell för dig.
    Mvh
    Anna SYV