Nora
    Hej, jag går andra året på gymnasiet och har ett F i matte 1 och läser om kursen iår. Problemet är att jag inte kan koncentrera mig på matten för jag prioriterar annat. jag vet att jag skulle fixa matten hur lätt som helst om jag bara fick läsa dom. Skolan och jag har pratat om ett reducerat program. Och jag har en fundering om jag då kan läsa matte 1 och 2 efter gymnasiet, vart isåfall? Kostar det? Kommer det påverka mig när jag söker mig till utbildningar sen? Kan man läsa mattekurserna i snabb fart, dvs två mattekurser på 1 år eller mindre? Och sista frågan är om mina meriter sammanställs automatiskt när jag läst dom eller kommer universitet alltid se att jag gick ut med mindre från gymnasiet? Osv..

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nora,

    utan godkänt betyg i matematik 1 kan man inte få Examensbevis, utan man få Studiebevis eller studieintyg, som inte ger Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    För att få behörighet till högskolestudier behöver man i så fall antingen läsa matte 1 på komvux eller bedriva självstudier och göra Prövning och få betyg via provningen. Med godkänt betyg i matte 1 kan man få examensbevis från komvux. Godkänt betyg i matte 2 behövs inte nödvändigtvis för behörighet till högskola/universitet. Till vissa utbildningar på högskola måste man ha godkänt betyg i matte 2 men inte till alla.

    Om du har majoritet av godkända betyg från gymnasiet och sedan några betyg från komvux - och får examensbevis från komvux, räknas det som att du har Kompletterat dina betyg och du prövas i så fall endast i BII, kompletterings betygsgruppen. Det är ofta något svårare att komma in på en högskoleutbildning i kompletterings-gruppen, eftersom antagningsgräns brukar ligga högre.

    Om du skulle få godkänt betyg i matte 1 innan du går ut gymnasiet, kan du få Examensbevis som ger Grundläggande behörighet till högskolestudier. Det går att ha F betyg i matte 2 in i examensbevis. Givetvis drar F ner ditt meritvärde, men då prövas du i stället i BI, direktgruppen - vid ansökan till högskola/universitet.

    Till vissa högskoleutbildningar såsom psykologprogrammet, förskollärarprogrammet, fysioterapeutprogrammet, sjuksköterskeprogrammet - krävs godkänt betyg i matte 2, för Särskild behörighet. Men det finns också många eftergymnasiala utbildningar både på högskola och på yrkeshögskola, som ej kräver godkänt betyg i matte 2.

    Jag råder dig göra ditt bästa för att försöka få godkänt betyg i matematik 1. Om det inte går, då är det ändå inte "kört", utan det kan finnas möjlighet att komplettera efter gymnasiet - på komvux eller genom prövningar.

    Det kanske också går att få jobb direkt efter gymnasiet, utan att ha Examensbevis. Och jobba ett eller ett par år, innan du återupptar studierna på komvux. Vilka jobb man kan få efter gymnasiet, utan att ha lärt sig ngt. yrke på gymnasiet - kan du se här>>>

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig på ngt sätt!

    L. :)

    P.S: känner du till www.matteboken.se - där alla mattekurser är upplagda för repetition och självstudier? Du kan också, om du vill, kika på Mattecentrums hemsida - om någon Räknestuga finns nära dig. I En Räknestuga>>> som mattecentrum driver kan man kostnadsfritt få hjälp med matten. :)

    Liselotte