mansoora
    hej!
    jag funderade lite på hur det ska gå till under tre år för mig när jag ska börja gymnasiet, och min fråga är att om jag kan få läsa mer än 2500 p ,om ja är det så att betygen för de extra kurser som jag har läst räknas istället för de andra i jämförelsetal ( ifall jag får bättre betyg i de extra som jag läser)???

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mansoora!

    Att läsa mer än 2500 poäng på gymnasiet är inte en rättighet.

    Rektor kan avslå ansökan om att få läsa utökat program.

    Om rektor beviljar läsa utökade kurser, bestämmer man tillsammans med Studie & yrkesvägledare vilka kurser som ska läsas som utökade och de kommer i Examensbeviset markeras med "U".

    De kurser som i Examensbeviset är markerade med "U" räknas in i jämförelsetal bara i två fall:

    1. om de krävs för behörighet till den utbildning som du söker efter gymnasiet

    eller

    2. om de ger meritpoäng.

    Alla andra "U"-kurser räknas inte in i ditt jämförelsetal. De kan inte ersätta betyg i andra kurser.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare