Antonia
    Hej!

    Jag har gått ut gymnasiet med godkänt eller mer i samtliga kurser jag läst. Ca 3 år efter jag tog examen uppdagades min ADHD-diagnos. Diagnosen har givetvis problematiserat alla områden, men kanske framförallt skolan, i mitt liv innan jag fick rätt behandling. Jag känner till de olika möjligheterna att påverka sina betyg som alla har. Men är det möjligt att det finns fler tillvägagångssätt i mitt fall? Frågan ställdes från början av min psykolog. Därmed är hon (bland andra) väldigt benägen att intyga att det skulle vara rimligt (utifrån deras professionalitet) att få läsa om t.ex.
    • Julia : Vilket yrke eller vilken utbildning siktar du på? Vad är målet med studierna för dig?
    • : Tack för snabbt svar! Jag är inte helt säker, men för att nämna ett är psykologyrket anledningen att jag valde mitt gymnasieprogram (samhäll med fördjupad samhällsinriktning).
    • Julia : Läs mitt svar, nedan + kika även på andra yrken - på www.framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Antonia,

    om du redan nu är behörig till psykologprogrammet kan du, för konkurrens, göra högskoleprovet, när möjlighet till det återigen öppnas.
    Om du menar att du vill läsa om gymnasiala kurser i vilka du redan har godkända betyg, på komvux, men får inte det pga komvux inte tar in för konkurrenskomplettering, boka tid med kurator på komvux och när du söker kurser på komvux, uppge under "övrigt" i din ansökan att du har fått en diagnos.
    Ännu en möjlighet är att söka till allmänna kurser på folkhögskolorna. På ett läsår kan du på en allmän kurs på folkhögskola få ut Omdöme om grundläggande behörighet. Om du uppnår det högsta omdöme (4.0) kan du i så fall få en chans att komma in på psykologprogrammet i BF-urvalet.

    Du får också gärna kika på andra yrken, t.ex
    Kvinnojoursmedarbetare
    Psykologisk coach
    Kurator

    Vänligen
    Julia syv