Hanna

    Hej och tack för svar! Behöver jag endast läsa kemi,fysik,biologi 2 och får även kompetens för kurserna 1, jag har nämligen bara läst naturvetenskap 1 och inte kemi,fysik,biologi 1. För att bli behörig till läkarprogrammet måste jag då läsa biologi,kemi,fysik 1&2 eller bara 2 kurserna? Vissa gymnasier har distanskurser, varför får jag inte läsa kurser på ett annat gymnasie på distans nu?

    • Julia : Börja helst med att läsa Hela mitt svar på http://staging.fragasyv.se/fragor/laes-till-kurser-innan-studenten och läs sedan det svaret som jag skriver nu, nedan.
    • Julia : Du får gärna ringa till Skolverkets upplysningstjänt, tel.nr 08-52733200 och fråga om en gymnasieelev får vara inskriven på två gymnasieskolor samtidigt; de kommer svara Nej. Då kan du fråga Varför det är så... du kanske får en bra förklaring som du kan förstå och acceptera.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!
    Du får gärna läsa HELA MITT SVAR på http://staging.fragasyv.se/fragor/laes-till-kurser-innan-studenten

    Distansstudier för gymnasieelever erbjuds (på prov, enligt beslut från Skolverket) på Korrespondensgymnasiet; du behöver i så fall söka till den skolan (många söker, konkurrensen är rätt tuff). Kommer du in på Korr-on-line, byter du från din nuvarande skola till "Korr" i så fall. En gymnasieelev får inte vara inskriven på två gymnasieskolor samtidigt.

    ang. kurser på nivå 2 (och på nivå 1)
    Du behöver godkända betyg i just kurserna på nivå2, men eftersom det är Överliggande/Högre kurser, alltså innehåll bygger på det som ingår i nivå1, så tar inte komvux in på t.ex Kemi2 om man inte först uppvisar godkänt betyg i kemi1 och på samma sätt i andra kurser också.