Tatyana
    Hej jag började plugga på yrkeshögskolan men hoppade av då jag fick barn. Sökte sedan till universitetet och kom in men CSN beviljade mig inga pengar då jag inte fick några godkända betyg från yrkeshögskolan. CSN säger att jag måste läsa 28 högskole poäng för att få pengar igen . Så nu har jag börjat läsa några kurser på komvux som fattades från mig så min fråga är hur många komvux poäng måste jag läsa för att det ska räknas som 28 högskole poäng?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om man läser en termin på heltid, läser man 30 högskolepoäng. På samma tid läser man 400 gymnasiala poäng, Så, min gissning är att CSN kommer nöja sig, i ditt fall, med 400 poäng kurser lästa på komvux om du får betygen E eller högre , alltså godkända betyg.

    • Tatyana : Okey tack för ditt svar men är du säker,?
    • Anna :

      Frågor om studiemedel ska man ställa till CSN, för det är där som beslut kommer att fattas; och detta oavsett vad någon annan säger. Du frågar "är du säker"? Men M.skriver i sitt svar "min gissning"... . Att man på heltid på 20 veckor läser 30 hp eller 400 gymnasiala poäng, är vi säkra på, men hur CSN ska bedöma kan vi inte svara på, för att det är CSN som jobbar med frågor om studiemedel, ej FRåGA SYV.