Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Milosz,
    det bästa rådet vi kan ge dig är att du pratar med studievägledare och med utbildningsansvariga på din utbildning. "Baskurs i matematik" - är det en hel kurs eller en delkurs? Hur blir det med studiemedel? tar du studiemedel? Om du inte klarar tillräckligt antal godkända poäng, kommer CSN säga nej! - när du söker studiemedel nästa gång.
    Det kan finnas olika aspekter inom din fråga:
    - juridiska /rättsliga/ - om vad du har för rättigheter rent juridiskt;
    - rimlighets-aspekt: om dina lärare t.ex skulle säga att de ej tror du kommer klara samma kurs nästa gång heller... det kan t.ex vara så att dina styrkor ligger inom andra områden (på ren svenska: kanske du valde fel för dig utbildning)?
    - ekonomiska aspekten: har du råd att läsa samma kurs en gång till; ex. om du ej får studiemedel - vad ska du ha för inkomst? har du råd att äta och betala hyra? det är ju också viktigt att man har råd att studera.

    Vi på fråga syv kan inte ta ansvar för att ge dig svar på din fråga; detta pga vi inte vet alla omständigheter kring den uppkomna situationen; vi är inte heller jurister eller handläggare på CSN.
    Som sagt, det bästa rådet jag/vi kan ge dig är att du pratar med personal på din utbildning. De har säkert varit med om liknande situationer förut; och även om de inte varit med om en liknande situation förut - är det deras ansvar att få fram rätt svar att ge dig.

    Vänligen och med förhoppning att mitt "svar" kommer hjälpa dig på något sätt!

    Julia syv