elev

    Hej! Har en som ska börja på SFI hos oss, gjorde nivåtest på gymnasiet och visades sig vara steg 2 (SFI C). Personen är 18 år. Fyller 19, 2 januari. Från IM språk. Som jag har förstått har man rätt att påbörja SFI när man är 16 år. Men när det kommer till vux grundskole - och vuxkurser så är det 20 år från andra kalenderhalvhåret eller att man har studiebevis/gymnasieexamen/slutbetyg så får man börja innn 20. Hur funkar det om man är 18 år och hinner läsa klart SFI D. Får man då fortsätta med kurser på grundskolenivå? Det borde väl gå? Låter lite konstigt..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,
    jag pratade med en sakkunnig på Skolverket och fick följande svar:
    I "vanliga fall" så gäller det åldersgräns som du påpekar i din fråga (från 1 juli det kalenderåret som hen fyller 20 år)... men

    I 3 kapitel 2§ på Riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20111108-om-vuxenutbildning står det bl.a: "... om det med hänsyn till den sökandes personliga förhållanden finns särskilda skäl."
    Det går alltså att åberopa "söknades personliga förhållanden" och "särskilda skäl" och ta in yngre personer in på komvux.
    Det finns inga centrala krav på dokumentation kring det, säger Skolverkets sakkunnig, utan varje kommun dokumenterar som de själva tycker blir bäst. Skriftliga och muntliga beslut om "särskilda skäl" i detta fallet går bra att fatta.

    Vänligen och med förhoppning om att mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • elev : Tack! Ja skälet är att hen blev utskriven och vill inte gå tillbaka till gymnasiet. Vi har frågat ett annat lärosäte om hen kan komma in, om inte det går så har personen ingen sysselsättning. Det tänker jag är ett skäl? Så tanken är att personen läser klart SFI D. Önskemålet är att studera vår undersköterska lärling och vi har sagt SFI D är ett krav. Då kanske är det bättre att personen fokuserar på grundkurserna? O sedan gå in på lärling?
    • Anna : Det går i alla fall ta in yngre personer på Komvux (och det räcker att motivera - varför det till hänsyn till "personliga omständigheter" är befogat att åberopa "särskilda skäl"). Jag skulle först se hur SFI-studierna går... det kan ju hända mycket innan hen blir klar med SFI, exempelvis kan hen få jobb och hoppa av studier ... Annars så frågar man vad personen själv vill och ser på den "pedagodiska bedömningen" (samråder med lärarna) och om hen själv vill + omständigheterna talar för att personen kommer att lyckas på en komvux utbildning bättre än ex. på IM-gymnasieprogram, då skulle jag definitivt argumentera för rektor på komvux för att ta in personen på komvux på "särskilda skäl".
    • elev : Tack så mycket!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer