Elin

    Hej! Jag är 19 år och tog studenten i år. Jag vill läsa spanska 3 på distans för att få mer meritpoäng tills när jag söker in till högskolan. Däremot har jag inte lyckats hitta någon skola att läsa kursen på. Jag kollade på komvux i min hemkommun men på deras sida fanns inte spanska 3 med. Om jag förstått det rätt så kan man söka via sin hemkommun till annan kommun för att kunna läsa den kurs man vill, något som låter bra då jag ändå vill läsa på distans. Jag vet inte om jag förstått det rätt eller hur jag går tillväga. Dessutom undrar jag om jag kan läsa en kurs på komvux när jag är under 20år? Om jag inte kan läsa på komvux, var kan jag i sånna fall läsa?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin, har du fått examensbevis eller studiebevis när du slutade på gymnasiet? I så fall kan du vara hur ung som helst och ändå läsa på komvux.
    Det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som får statsbidrag för att ge dig utbildning på gymnasial nivå. Om du söker till komvux i en annan kommun, kommer den andra kommunen skicka förfrågan om Interkommunal ersättning till "din kommun" som det står fritt för din kommun att svara - Nej, vi kommer inte betala. Och i så fall kan du inte bli antagen. Att det studier på distans spelar i detta fallet ingen roll.
    Du får givetvis göra ansökningar hos flera olika kommuner - men det kommer bero på om din "hemkommun" (där du är folkbokförd vill betala för din utbildningsplats).
    Meritpoängen för moderna språk kan du få om du får godkänt betyg genom att läsa kursen eller genom en prövning. Till prövningen förbereder du dig genom självstudier. Om du tror du kan skaffa dig nödvändiga kunskaper på egen hand, se om du kan i så fall hitta var du kan anmäla dig till en prövning. Här är du inte beroende av folkbokföringskommunen, utan får anmäla dig i hela Sverige. Prövningsavgift är på 500kr. och du behöver inte uppvisa några betyg när du anmäler dig till prövningen, alltså spelar ingen roll om du tidigare läst spanska eller inte i ngn skola, men kunskaperna måste du ju ha, annars får du F på prövningen.
    Det är rätt ovanligt att Spanska 3 (eller andra språk  - franska och tyska 3) ej finns i komvux-utbud; anledningen är att det finns högskoleutbildningar som för behörighet kräver godkänt betyg i de kurserna. De högskoleutb. är inte många men de ändå finns, t.ex internationella program inom ekonomi eller om man vill bli lärare i det aktuella språket, alltså språklärare. Så, du bör fråga på komvux i din kommun hur det kommer sig att de ej i sitt utbud har spanska 3. Och hur de har tänkt sig att ngn skulle bli behörig söka till lärarprogrammet för att bli lärare i spanska t.ex? Eftersom spanska 3 krävs i så fall för särskild behörighet.