Karin
    Hej
    Om man har läst spanska på högstadiet men fortsätter att läsa det även på gymnasiet.
    Alltså som spanska 1 och 2 har man fullbehörighet då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Karin,
    om man börjar med ett Modernt språk, t.ex. Spanska i å k 6 på grundskolan och fortsätter läsa under hela högstadiet, får godkänt betyg i det från vårterminen i åk9, då läser man Spanska 3 som första gymnasiekurs.
    Om man började med Spanska i åk8, då läser man Spanska 2 som första gymnasiekurs & kan sedan fortsätta med Spanska 3, 4 och 5.
    Om du med full behörighet menar ALLA gymnasiekurser som finns i Spanska
    eller om du menar att du vill ha max antal Meritpoäng för bättre konkurrensvärde av dina gymnasiebetyg - är det inte riktigt samma sak.
    I fall Spanska 3 inte ingår i Särskild behörighet till den högskoleutbildning som du söker, får du max antal Meritpoäng för Spanska 3&4 (i kombination); om Moderna språk 3 ingår i Särskild behörighet, får du max antal Meritpoäng för Spanska 4 & 5 /i kombination/.

    Jag hoppas att du fick svar på din fråga nu. Annars så kan du återkomma och vi skall försöka ge dig en bättre förklaring.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen
    • : Vad jag menar om man har läst spanska i högstadiet men bara läst spanska 1 och 2 men har fullbehörighet i resten av alla ämnen
    • : har man då fullhögskolebehörighet?
    • : Blev rörigt här. Men för att förtydliga. Lästa spanska i 8 och 9, men har bara läst spanska 1 och 2. Har även spanska 3. Vill veta om jag har full högskolebehörighet då?
    • Milla : För behörighet till skolan behöver man ett Slutbetyg eller Gymnasieexamen /sedan 2011 är det Gymnasieexamen/ - men Slutbetyg gäller fortfarande om man har fått det. I Slutbetyget får inte mer än max 10% av kurserna (poängen) vara IG. Det har inget med just Spanska att göra om inte just Spanska krävs för Särskild behörighet, vilket det gör om man vill läsa Spanska på högskolan eller vill läsa till Lärare i Spanska. :-)
    Läs alla kommentarer