Student

    Hej! Just nu ska jag börja studera tekniskt basår i Malmö, med mål att vidare söka till Civilingenjör på LTH. Men för att kunna bredda mina valmöjligheter hade jag behövt läsa Franska 4 på Komvux för att få fullständig merit och höja min meritpoäng, eftersom jag bara läste till 1,5 poäng under gymnasiet. Jag undrar om detta är rimligt med tanken på att studietempot på tekniskt basår sägs vara intensivt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!
    sök läsa franska 4 på komvux. Det är inte garanterat att du får plats på kursen. Om du får plats på kursen, kan du då ta en funderare om hur din situation ser ut, om du tror du kan klara av läsa även en kurs moderna språk4 samtidigt som du läser på det tekniska basåret.
    Tips! sök läsa franska 4 i så låg studietakt som möjligt, t.ex kan du söka läsa på 25% av studietakt (då ligger lektionerna utspridda under 20 veckor). Kanske är det smartast söka läsa franska under vårterminen. Då hinner du komma in i studierna på basåret under höstterminen och vet bättre om du kommer ha tid och ork "över" till att läsa ännu mer.
    Får man besked ANTAGEN kan man alltid tacka Nej, lämna återbud. Du kan också hoppa av en komvux-kurs när som. Även om du tar studiemedel, så går basåret på heltid och studiemedel kan man inte få för högre studietakt än heltid. Så, du kommer i så fall läsa franska4 på komvux utan att ta studiemedel för den kursen, och på så sätt uppstår det inte risk för negativa påföljder vad gäller "problem med CSN" om studiemedel även om du hoppar av franska4.