Emelie
    Hej!
    Ifall jag går Samhällskunskap inriktning Beteende på gymnasiet, hur lång tid tar det att läsa till ämnen innan jag kan söka till läkarlinjen?
    De ämnen jag behöver läsa till är alltså Matte 3, Matte 4, fysik 1 och 2, kemi 1 och 2, biologi 1 och 2.

    Hur lång tid tar det att läsa till de ämnena efter jag tagit studenten?
    Kan jag läsa de ämnena medans jag går gymnasiet, hur lång tid tar det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie!

    Fysik 1a är en kurs á 150 poäng. De resterande kurser är á 100 poäng/styck.

    På heltid läser man 20 poäng/vecka. De kurser som du behöver läsa är på 850 poäng och det tar, alltså 2 terminer på heltid att läsa på komvux efter gymnasiet.

    Dock kan du läsa några av de kurser redan på gymnasiet, t.ex kan du läsa Matte 3 och 4 inom programfördjupningen. 200 poäng har du för "individuellt val" (det har alla elever på alla program). Om du t.ex väljer inom Individuellt val (om skola erbjuder de kurser) - Kemi 1 och Biologi 1 och läser matte 3 och 4 inom Programfördjupningen, har du bara 450 poäng kvar att läsa och det kan du klara av på en termin och kan i så fall söka till högskola till vårterminen. Du blir i så fall "försenad" i en termin i stället för två terminer.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!

    ANNA

    Om du vill läsa alla kurser som behövs för att senare kunna läsa till Läkare>> (redan på gymnasiet), då är det kanske lika bra att läsa Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap. Den utbildningen innehåller exakt de kurser som krävs för behörighet till Läkare>>

    Om du menar att du vill läsa någonannanstans, än på gymnasiet, samtidigt som du läser på gymnasiet  - så blir det nog väldigt svårt att ordna. Man kan t.ex inte läsa på gymnasiet och på komvux samtidigt.

    Du kan bedriva självstudier och sedan göra Prövningar>> men återigen: om du vill bli behörig till Läkarprogrammet så snabbt som möjligt, rekommenderar jag att du söker till NA; inrikt Naturvetenskap>>

    Ett bra alternativ är VO>> och om du vill, kan jag förklara varför jag tycker så! Hör av dig i så fall!