Anna

    Hej! Jag läser och läser massvis information om vidareutbildning för lärare (VAL) men blir lika förvirrad varje gång då jag inte riktigt förstår jag kraven för att bli antagen är. När jag läst: 1. Matematik 1 för lärande och undervisning för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6 15hp 2. Matematik 2 för lärande och undervisning för grundskolans 4-6 15hp 3. Svenska för undervisning i årskurs 4-6 30h 4. Samhällsorienterade ämnen, årskurs 4-6 30hp 5. Naturorienterade ämnen, årskurs 4-6 30hp Kommer jag då att kunna ansöka till VAL och därefter kunna ta ut en lärarexamen? Tack på förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,

    Om dina meriter bedöms vara tillräckliga och du blir antagen till VAL följer du sedan en individuell studieplan för att nå önskad examen.

    Om en sökande till VAL inte är, enligt den bedömningen som gjorts, behörig till VAL kan den nya satsningen "Fler vägar in i läraryrket" vara kanske en möjlig väg att gå.

    Läs mer Fler vägar in i läraryrket här.

     Det är alltså först BEDÖMNING som du måste ansöka om - om just du kan bli antagen till VAL. Och om du blir antagen, görs en Individuell studieplan (just speciellt för dig). Så förstår i alla fall jag det hela.
    Hälsningar
    D: