Emma
    Hej, jag funderar att antingen söka in på Humanistiska med inriktning kultur, och den skolan erbjuder två språkval. Tänkte välja Franska och Italienska. Mitt andra val är IB, men då står de i IB kursplanen att man bara kan välja ett språk man vill läsa ( alltså moderna språk). Jag vill ju läsa mer än ett modernt språk!

    Sen är de även så att jag läser spanska nu, men jag har läst franska i 1,5 år innan det. Så kan lite franska också, och vill inte behöva börja om på steg 1. hur ska jag göra i gymnasiet?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är skolorna som bestämmer över sitt kursutbud i de valbara paketen så på IB verkar det således bara att du kan läsa ett språk.

    Om du läst Franska i grundskolan och kanske når en högre nivå än nybörjare men inte fått betyg så kanske din gymnasieskola kan testa din nivå - och då kan du kan du om de bedömer det, bli placerad i steg 3. Det är dock ett ganska krävande steg så det gäller att du har grunderna. /Lena, Syv