Jenny

    Hej Om jag vill läsa upp samtliga betyg för att kunna gå på universitetet. Måste jag läsa upp exakt de ämnena jag fejlade då? För att få 2500p för att kunna söka universitet eller kan jag ersätta dessa fejlade kurser med 100p kurser som jag faktiskt tycker om. Och skulle vara intresserad utav läsa? Eller måste de 100p vara de som jag läste förr på gymnasiet? För att det bör väl inte spela någon roll vilken kurs man har 100p i för att söka universitet så länge de är godkända väl?

    • Anna :

      Har du redan fått ut ditt Examensbevis? Och från vilket program är ditt examensbevis? eller gick du ut gymnasiet med ett studiebevis? Det är 2 helt olika situationer.
      Men, oavsett, kan du söka till folkhögskolornas allmänna kurser och läsa där mot omdöme om grundläggande behörighet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny,
    om du har ett examensbevis, måste du höja betyg i kurser som finns i examensbeviset. Dock kan du ha ett annat spår i matematik, t.ex går det bra att ha nya betyg i matematik 1a och 2a (och i 3b, även om man i sitt exam.bevis har 3c). Det är lite lättare att få högre betyg i a-spåret, och i b-spåret (jämfört med c-spåret i matten).
    De andra kurserna måste vara desamma, som i examensbeviset.
    ***
    Jag har i kommentaren nämnt Omdöme från en folkhögskola.