Clara
    Hej! Jag skall läsa upp mina betyg för att öka mina chanser att komma in på högskolan som jag vill gå på.
    Jag har ett F i Filosofi (50p) samt några E i vissa andra ämnen. Dessa är alltså mina lägsta betyg utav alla jag har. Min fråga är då vilket/vilka är bäst att höja om jag vill höja mitt slutpoäng? Var börjar jag?
    • Anna : Har du examensbevis eller Studiebevis ?
    • : Jag har examensbevis!
    • Anna : är det högskoleförberedande examen eller yrkesexamen?
    • : Hej igen! Högskoleförberedande!
    • Anna : Högskoleförberedande Examensbevis kan man bara ha en styck. Och man kan inte ändra i Examensbeviset. Även om du får högre betyg i kurser som ingår i ditt examensbevis, kommer inget ändras i självaste dokumentet "examensbevis" utan du sänder i så fall de nya betygen på "separata papper" (utdrag från betygskatalog, t.ex) ihop med examensbeviset och de nya betygen, om de är högre, räknas i så fall in - i stället.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Clara, om du har Examensbevis, behöver du höja betyg i exakt samma kurser som ingår i ditt examensbevis.

    Om du har Studiebevis, kan du göra en ny planering med syv på komvux och behöver inte nödvändigtvis läsa samma kurser i vilka du har F-betyg eller lägre betyg, utan det är möjigt att du kan läsa eller göra prövningar i andra kurser som du kan ta in i ditt examensbevis från komvux.