Simon
    Hej!
    Jag har tänkt att läsa in matte 3b för att kunna söka till högskola till våren.
    Från gymnasietiden så har jag ett godkänt betyg i matte b - det räcker väll för att söka matte 3b?
    Har hittat distansutbildningen i min kommun men jag är lite kluven över hur lång studietid jag behöver för kursen.
    Jag kommer ha ett heltidsjobb under vintern men jag kommer kunna lägga ungefär 1 timma per dag och jag satsar på att bara få ett betyg runt G/VG.
    Jag är normalbegåvad men verkligen inget geni inom matte.
    Vilka rekommendationer kan du ge mig?
    Vill bli klar innan det är dags för att söka högskola men vill helst inte att det ska ta för lång tid.
    Är de möjligt att göra alla prov över internet också? jag kommer nämligen vara en ganska bra bit ifrån min hemkommun.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Simon,
    Matte B = Matte 2 och om du har godkänt betyg i Matte B, är du behörig att söka Matte 3 /b- är lättare spår och c-är det avancerade spåret, så sök 3b och inte 3c - om det är någon skillnad i ansökan till Komvux just på den punkten/.
    Distansstudier på komvux kan vara organiserade på lite olika sätt: ibland kräver de närvaro på en lektion varannan vecka och ibland behöver man inte alls besöka skolan. Du måste ta reda på det på förhand.
    Kika gärna in på www.matteboken.se där alla mattekurser är upplagda. Du kanske kan läsa in Matte 3 på egen hand och tenta av genom Särskild prövning /kan kosta pengar, t.ex. 500 kr. men i vissa kommuner är det kostnadsfritt - i alla fall första gången man gör prövning i en kurs/.
    Om du bara kommer att ha en timme/dagen för studier, bör du välja den långsammaste varianten - läsa på 25% av heltid /10 tim/vecka/. En kurs á 100 poäng, som Matematik 3 är, tar på heltid fem veckor. Heltid förutsätter studier på 40 timmar/v. Halvtid - 20 timmar/v. och 25 % studietakt - 10 tim/v. 25% brukar vara den långsammaste möjliga studietakt.
    Du måste söka till högskola senast 15 april men kan komplettera med betyg fram till 15 juni. Glöm inte att kryssa i rutan "kommer komplettera med betyg" när du ansöker till högskola.
    Om du läser på 25% studietakt, tar en 100 p. kurs - 20 veckor.

    Jag rekommenderar att du kontaktar komvux i din hemkommun med förlänade frågor:
    - Vad innebär Distans: är det HELDISTANS eller behöver man komma till skolan någon gång?
    - Vad är den långsammaste studietakten på distans?
    - Särskild prövning: villkor? Kostnader? hur långt innan prövningsdatumet måste man anmäla sig?

    Hoppas mina tips blir till hjälp för dig.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV

    • : Tack så mycket! Riktigt bra svar!
    • Julia : Så bra! Återkom om du har andra frågor! Lycka till!