Amanda
    Hej, jag undrar exakt vad jag har för möjligheter då det gäller att läsa upp meritvärde. Jag tog studenten detta år, alltså har jag en gymnasieexamen.

    Jag gick en estetisk linje med inriktning teater, men p.g.a sjukdom under en längre tid tog mina betyg stryk, inte minst inom ämnen i teater p.g.a hög frånvaro. Så, då det gäller just teater ämnena, undrar jag ifall det är möjligt att läsa helt andra ämnen på komvux, och att dessa ämnen då ersätter de lägsta betygen jag har? Då räknat med att de nya ämnena på komvux ger höga betyg än säg x antal D betyg, givetvis. Jag har alltså inte fått underkänt.

    Hur fungerar det då det gäller att läsa om samma ämne jag redan har betyg i? Är enda sättet en prövning, eller kan möjligheten finnas att "gå om" kursen? T.ex. i naturkunskap.

    Det känns så fruktansvärt trist just nu att p.g.a sjukdom under en kort period av ditt liv, ska så kraftigt påverka resten av ditt liv. Det går ju inte att göra prövningar inom teater. Jag hoppas verkligen att jag har goda möjligheter.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Varför går det inte att göra prövningar i teater-kurser? Det borde gå att göra prövningar ...

    Tyvärr så kan man inte i examensbevis ersätta med andra kurser - examensbevis är som "bild som inte får redigeras"! Om du får högre betyg i de kurser som ingår i exsmensbevis skickar du både det exambevis och de nya betygen, separat .. Men då räknas de högre betygen in i stället; betygen måste vara i samma kurser.

    • : Vänta, betyder det att jag inte ens kan läsa Engelska 7 i efterhand som ska ge meritpoäng?
    • : Jag har aldrig hört att det ska gå med prövning i teater kurser. Hur skulle det gå till?
    • Mikael : Kurser som inte ingår i ditt examensbevis kommer att räknas in om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng; så eng 7, moderna språk 3&4 samt högre kurser i matematik kan du läsa eller göra prövning i; men de betygen räknas in Tillsammans med all de kurser som du redan har i ditt examensbevis - inte ersätter någon kurs utan Kompletterar, läggs till.
    • Mikael : Exakt Hur prövning i teater-kurser går till kan lärare i de kurser svara på.
    • : Okej tack, det gäller då även för områdesbehörighet förmodar jag? Inget krav på kurser, men kan som sagt ge meritpoäng.
    • Mikael : Om du är behörig till den utbildning på högskola som du vill komma in på, är de enda Nya kurser dvs de som inte finns i ditt exambevis som kommer att räknas in, är kurser som kan ge dig Meritpoäng.
    Läs alla kommentarer