Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du har F i en kurs som ingår i ditt examensbevis, har du stor chans att få läsa kursen på komvux. Om du har godkänt betyg - har du en väldigt liten chans; detta för att komvux regler säger att de antar personer som saknar kunskaper som kursen avser att ge och har man godkänt betyg då har man kunskaper som kursen avser att ge (så tolkar de flesta komvux de gällande reglerna).
    Vill man höja ett godkänt gymnasiebetyg rekommenderas prövning (Särskild prövning). Om vad det är och reglerna kring prövningar var god se frågasyv.se/info/prövning
    Om du har Studiebevis och inte Examensbevis, kan du göra en ny planering på komvux - mot examensbevis. Du kan även sikta på ett nytt examensbevis om du nu har examensbevis från VO (vilket jag gissar att du kanske har utifrån din fråga) men då måste det bli ett nytt Yrkesbevis i ett Annat yrke, t.ex Yrkesbevis som Elektriker, Yrkesförare, Byggnadsarbetare, Trädgårdsarbetare eller ett annat praktiskt yrke (och om du får möjlighet att läsa mot ett nytt examensbevis på komvux, kan du ta med från ditt nuvarande examensbevis de kurser som är obligatoriska + de kurser i vilka du har högre betyg och utesluta från det nya examensbeviset de kurserna som inte är obligatoriska och i vilka du har lägre betyg).

    Studie- och yrkesvägledare