Oskar

    Hejsan! Jag gick ut gymnasiet år 2012, med slutbetyg och 2350 poäng godkända. Ska söka högskola i höst till en utbildning med grundläggande behörighet. Jag har IG i Matte B och Miljökunskap. Miljökunskap finns ju ingen motsvarighet nu, och är inte jättesugen på att lösa Matte B. Jag undrar eftersom jag inte har fullständiga 2500 poäng, kan läsa valfria kurser på komvux som gör så att jag har 2500 poäng godkända, och då byta ut de ämnen jag har IG i med dessa kurser? Alltså att mitt meritvärde höjs med fullständig poäng? Och dessutom göra en prövning i Matte B om jag vill för att få meritpoängen? MVH; Oskar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oskar, det går tyvärr inte byta ut kurser från ett Slutbetyg.
    Det stämmer att du kan få meritpoängen för högre mattekurser, än de som krävs för "din" högskoleutbildning. Motsvarande MatteB är matematik 2. Läs eller gör prövning i matematik 2a, är mitt råd. Matte 2a är lite enklare kurs än 2b eller 2c. För att få meritpoängen behöver betyget vara Godkänt, alltså E eller högre.
    Du skriver att du ej har lust att läsa matte 2 utan vill göra prövning. Men har du redan Kunskaperna? För du måste ju få Godkänt betyg. Det är oftast mycket lättare att få högre betyg om man läser kurser (jämfört med att göra prövning i den). Så mitt råd är att du söker läsa matematik 2a på komvux.

    • : Tack för svar! Så det går alltså inte alls att läsa 150 poäng på valfria kurser och få räkna i dom i meritvärdet där 150 poäng saknas? Och om jag läser Matte B kan jag både höja meritvärdet genom att utbyteskomplettera och få meritpoäng? MVH
    • Mikael : Ja, så tolkar jag reglerna, men du får gärna samråda med SYV-en på komvux och även kontakta antagning.se - tel.nr 0771-550720