Johan
    Hej! Jag har under våren haft en del problematik vilket har gjort att i två kurser kommer jag få F (Historia 1, Biologi 2) samt har jag sedan 1an F i svenska 1. Jag hade planerat att läsa vidare till Teknisk fysik men som jag förstår kommer jag inte in på en högskola på grund av detta. Eller har jag fel angående detta? Annars hur fixar jag till detta på det smidigaste sättet. Finns det något sätt att läsa vid sidan av högskolestudierna på dem ämnena man har missat? Tacksam för alla svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    för att kunna komma in på högskoleutbildning i Sverige krävs det alltid att man har Grundläggande behörighet. Utan godkänt betyg i svenska eller SAS, svenska som andraspråk 1 är det tyvärr, inte möjligt att få ut sitt Examensbevis; och därför kommer du att sakna Grundläggande behörighet.
    du måste få ut ditt examensbevis. Om du inte kan få ut det på gymnasiet, måste du komplettera med kurserna på komvux.
    I Grundläggande behörighet ingår även godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelsk 5 och 6 samt i matematik 1.
    Gymnasiearbete är också en kurs i vilken du är tvungen att ha E betyg - för att uppfyllla kraven och få ut ditt examensbevis.
    '''

    Altenativa sätt att komplettera på finns - t.ex kan du söka till folkhögskoleutbildningar, till deras Allmänna linjer. På ett år /som snabbast/ kan du förhoppningsvis uppnå omdöme om Grundläggande behörighet.

    Du kan söka till komvux och till folkhögskolorna samtidigt. Komvux är det i den kommunen där du är folkbokförd som du söker till.

    Men folkhögskolorna är det alla, i hela Sverige, oavsett vilken kommun du är skriven/folkbokförd in.

    Om Kraven för examensbevis - var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen