Fraga33

    Hej! Jag har läst motsvarigheten till matte 3b utomlands (i Nederländerna) samt läst matte 1b och 2b i Sverige. Nu när jag däremot funderar på att ansöka till universitetet i Sverige så behövs matte 3b till de program jag vill söka. Finns det något sätt jag kan använda faktumet att jag läst kursens motsvarighet utomlands eller måste jag nu läsa matte 3b på komvux? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag undrar om UHR, universitets- och högskolerådet i Sverige, har bedömt att din kurs från Nederländerna motsvarar den svenska kursen matematik 3b eller att du på annat sätt fått fram att kurserna "motsvarar varandra"?
    En annan fråga som jag behöver få svar på är: krävs matematik 3 för särskild behörighet till den utbildningen som du vill komma in på?
    Om du inte vill eller kan svara på mina frågor (ovan) kontakta i så fall antagningsgruppen på det lärosäte där du vill komma in på utbildning i Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare