Anna-Karin
    Matematik - min dotter har svårt för matten men lätt för övriga ämnen. Vilka av de högskoleförberedande programmen har ” lättast” matte?
    • : Ok!
    • : Min dotter har svårt att tänkta sig något annat än Samhällsprogrammet. Jag förstår att hon vill gå Högskoleförberedande och hon har höga betyg i svenska, engelska och samhällsämnen. Enda orosmomentet är matematiken. Vad händer om hon inte skulle klara E i matematik-kurserna under gymnasietiden, blir hon inte behörig alls till högskolan då?
    • Anna : Godkänt betyg i matematik 1 är ett "måste" för examensbevis. Med icke-godkänt (F) i matte 2 kan man få ut examensbevis.
    • Anna :

      Uppnår man inte kraven för examensbevis, får man studiebevis - om man genomgår 3årig utbildning på gymnasiet. Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Anna-Karin,
    Estetiska och på Humanistiska - på de  två högskoleförberedande program läser man endast en kurs matte som en obligatorisk kurs. Det är alltså på ES >> och HU >> som det är "lättast matte" av de högskoleförberedande nationella svenska gymnasieprogrammen och detta, oavsett inriktning - alltså, det är samma på alla inriktningar på ES och HU.
    Mer matte än 1b får man läsa som Valbara kurser, ej obligatoriska.
    mvh
    S.