Nina2007

    Hej, när jag tittar på betygsstatistik ser jag att 80% får E eller F i matte på NP. Jag var väldigt orolig för min sons betyg och trodde hon hade någon diagnos men jag ser att E är egentligen det normala. Men hur kunde det bli så här samtidigt som att många klagar på betygsinflation?!! Är det så att många skolor ger betyg som inte är relaterade till NP? det gör inte min sons skola utan NPs betyg är kursbetyget.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    betygssättningen är lärarens kunskapsområde(kompetens). SYV lär sig inte om betygssättningen, så egentligen kan jag inte svara på din fråga. Men min erfarenhet säger att många skolor sätter det betyget som NP "visar", alltså samma som NP-betyg sätts Ochs som betyg på hela kursen. Förklaringen är den att NP ligger i slutet av kurserna, omfattar hela kurser och är "samma för alla" elever på de olika skolorna (för att annars finns det risk att lärarna under kursernas gång, ger för lätta eller för svåra delprov (lokala prov) och elevernas omdöme under kursens gång blir på så sätt "missvisande". NP är alltså ett mycket bra mått på elevernas kunskaper och det är inte alls konstigt eller ovanligt att samma betyg sätts på kursen som eleven fick på NP.
    Men frågar man skolverket, så säger de att betyget på kursen behöver inte bli identiskt med betyget eleven fick på NP.
    För övergripande frågor som t.ex "betygsinflation" vänligen vänd dig till skolverket.

    Studie- och yrkesvägledare