Loke
    Hej

    Jag har planer på att studera på SAE institute i Berlin till höstterminen 2018 och undrar hur det fungerar med lån. Utbildningen som jag vill söka är 18 månader lång och kostar totalt 15 000 euro (150 000 kr).

    Som jag har förstått det så kan man få CSN för utlandsstudier på cirka 12 000 kr. Detta skulle ju räcka som ett lån för att betala själva studierna men hur går man tillväga för att ha några pengar utöver det att leva på?

    Ska jag ta försöka skaffa stipendier? Går det att ta ytterligare ett CSN lån? Behöver jag jobba på plats eller behöver jag komma dit med en rejäl buffert?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Loke,

    vad CSN kan hjälpa dig med under dina studier utomlands kan du läsa på www.csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/studera-utomlands.html och du kan också kontakta CSN och ställa frågor om just din personliga situation; det kan spela roll Vad det är för utbildning du vill läsa; du kan också fråga om CSN kan göra undantag och hjälpa dig lite mer än vad som reglerna föreskriver. Det är CSN som fattar beslut och ingen annan kan egentligen säga ngt. om det., förutom CSN. :(

    Penga-buffert är väldigt bra att ha; det kan alltid hända ngt., som man inte kunde veta om på förhand.
    Att jobba vid sidan av studier är bra av olika anledningar, inte bara för att få in pengar, utan även pga man kan skapa värdefulla kontakter och arbetslivserfarenhet är också alltid bra att ha.

    Ang. skaffa /eller snarare Försöka skaffa stipendier/ är jag inte säker... då det inte finns någon garanti på att lyckas och man kan lägga ner mycket tid på att försöka skaffa stipendier, så är jag inte riktigt säker på att jag vill varmt rekommendera det. Det är ju jättebra om du lyckas, men vår erfarenhet är att det är svårt; först ska man hitta Vad man kan ansöka om? Sedan gör man många ansökningar men det kan sluta med att man inte får ut några pengar "på det", över huvudet taget. Men det är upp till dig, givetvis.

    Lycka till!

    L.

    Liselotte