Hej Ninni!

    Det är inte förbjudet att bli lastbilschaufför>> när man på gymnasiet läser på samhällsvetenskapsprogrammet. Men frågan är var ska du lära dig att köra lastbil?

    Förutom FT, inriktning Transport >>kan det eventuellt finnas utbildningar på komvux. Arbetsförmedlingen kan också ordna en arbetsmarknadsutbildning, men då krävs det att man redan har B-körkort (för personbil). Sedan ska man ha tur att vara foIkbokörd i en kommun som har den utbildningen och sedan också ha ännu mer tur att komma med på utbildningen. Det brukar vara stor konkurrens om platser och på komvux är det "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" som har företräde, dvs har man ingen gymnasial utbildning, då har man goda chanser att få plats. Har man någon gymnasial utbildning, är chanserna betydligt sämre ...

    AF prioriterar långtidsarbetslösa. är man inte långtidsarbetslös, har jag mycket svårt att tro att AF ger plats på lastbilschaufförsutbildningen. och här måste man också först skaffa sig B-körkort (för personbil) på egen hand. AF hjälper inte till att skaffa B-körkort.

    Därför tycker jag att din bästa chans är att söka om till åk1 till hösten 2017 - FT, inriktning Transport.

    Bästa hälsningar

    ANNA