Anonym

    Hej! Jag studerar till förskollärare och har växlat mellan att jobba i förskolan eller förskoleklass. Nu undrar jag om man jobbar i förskoleklass, får man ledighet ca 8 veckor som alla andra lärare i skolan eller är det 5veckors vanliga ledigheten som man har? Läste även att några förskolor erbjuder ferie tjänst för förskollärare, betyder det då att man får ledighet i en längre period än 5 veckor?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym,
    vi har ingen expert på frågor kring semester. Jag kan därför inte lova dig att jag eller någon av mina kollegor kan ge dig helt rätt och omfattande svar på din fråga. Du får gärna kontakta personalavdelningar hos de arbetsgivare där du vill söka jobb och fråga om hur mycket semester deras anställda får.
    Allmänt gäller: det finns kommunala och privata både förskolor och grundskolor. Olika kommuner kan ha olika lokala bestämmelser och antal semesterdagar kan baseras på den anställdes ålder, t.ex kan de som under året fyller 40 år, få några fler semesterdagar och de som fyller 55 år ännu några till semesterdagar som de också behåller framöver, alltså det är inte endast under just det året utan även under de nästkommande åren till nästa "åldersnivå".
    Vidare gäller också att "bara för att" barnen inte har lektionerna, så betyder det inte att personal på skolorna är lediga. Även när barnen inte är skolan, så kan arbetsgivare förlägga obligatoriska möten, fortbildning, planeringsdagar, team-bildningsaktiviteter mm.
    Det är också olika hur olika arbetsgivare ställer sig till att ta ut sparad övertid. Vissa arbetsgivare låter de anställda ta ut hela dagar och ansluta dem till semesterveckorna så att semester blir längre, och andra arbetsgivare tillåter endast ta ut "timmar" och inte hela dagar, t.ex endast halvdagar som max och då kan man inte hos en sådan arbetsgivare förlänga sin semester med hjälp av sparad övertid.
    Jag vill också påminna om att man kan ta obetald ledighet (i samråd med arbetsgivaren). Och om du på en arbetsplats kan få flera tusen mer i lön så har du kanske råd att "köpa dig fri", alltså ta obetalda dagar och ansluta dem till dina semesterveckor och på så sätt få längre semester. Det är alltså även en ekonomisk fråga om lönenivå och inte endast om antal semesterdagar. Kort och gott: har man råd kan man köpa mer ledighet (om arbetsgivaren anser att det inte på ett negativt sätt påverkar verksamheten).
    Och sist men inte minst vill jag säga följande: hur det "brukar vara" kommer inte att hjälpa dig om det på just Din arbetsplats blir annorlunda.
    De fackliga representanter brukar vara bra insatta i både lönenivåer och i de anställdas rättigheter bland annat vad gäller antal semesterdagar, ledighet (både betald och obetald). Du kan därför kontakta de fackliga representanter hos de arbetsgivare som du vill jobba för när du har tagit ut förskollärarexamen och legitimation från skolverket.

    Studie- och yrkesvägledare