michelino

    Hej! Jag fick en LIA-plats på ett företag som skolan rekommenderade mig att söka till. Men min handledare fick sparken efter en vecka och nu är jag utan LIA-plats. Skolan har försökt att hitta ny plats åt mig men det verkar inte gå. Nu har de hittat en plats på annan ort och säger att det ligger inom tidsramen 90 min. Men när jag kollar google maps så är det 90-95 min (beroende på trafik) men jag har inte ens någon bil! Med kollektivtrafik blir enkelresa 2 timmar. Måste jag tacka ja till denna eller kan jag kräva att de letar vidare?

    • SYV-besökare : OM DET INTE FINNS NÅGON LÄMPLIG LIA-PLATS INOM PENDLINGSAVSTÅND FÖR DIG, DÅ KAN DU INTE GENOMFÖRA UTBILDNINGEN OCH TA UT EXAMEN; DU FÅR I SÅ FALL HOPPA AV UTBILDNINGEN. VILKA ANDRA FÖRSLAG HAR DU? KAN DU FLYTTA? KAN DU HITTA LIA-PLATS SJÄLV? DIN SKOLA KAN JU INTE TROLLA FRAM EN ARBETSPLATS SOM INTE FINNS... VAD HAR DU SJÄLV GJORT FÖR ATT HITTA EN LIA-PLATS? MÅNGA YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR LÄGGER HELA ANSVARET PÅ ATT SKAFFA LIA-PLATSER PÅ DE STUDERANDE. DE MOTIVERAR DET MED ATT DET ÄR BRA OCH T O M NÖDVÄNDIG/OBLIGATORISK TRÄNING INFÖR JOBBSÖKANDE EFTER EXAMEN. DE SKOLORNA LETAR INTE LIA-PLATSERNA, DET GÖR STUDERANDE SJÄLVA. VÄND DIG ANNARS TILL BRANSCHRÅDET, TILL BRANSCH-REPRESENTANTERNA. DE KAN INTE HELLER TROLLA FRAM EN ARBETSPLATS SOM INTE FINNS... MEN DU SKA JU SÖKA JOBB EFTER EXAMEN; SKA DU FLYTTA DÅ? ELLER VAD SKA DU GÖRA? DU VILL JOBBA EFTER YH-EXAMEN?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får gärna kontakta MYH, myndighet för yrkeshögskola, och ställa din fråga där; din fråga handlar om den studerandes Rättigheter och är med det en skol-Juridisk fråga som besvaras av en jurist.
    Jag som är studie- och yrkesvägledare känner till att Arbetsförmedlingen har en så kallad "12-timmars-regel", alltså att en arbetssökande kan vägra ta jobbet om hen inte kan, med kollektivtrafik komma hem senast 12 timmar efter den tidpunkten hen gick hemifrån för att åka till jobbet.
    Om det tar 2 timmar med kollektivtrafik för dig, enkel resa, då är det 2 timmar tillbaka... så finns det 8 timmar "kvar" att jobba men så har man rätt till minst 30 min lunch, om jag fattar det hela rätt, så det är enligt AF´s regler, för långt att pendla. Men AF kan också kräva att den arbetssökande flyttar till arbetsorten.
    Jag är ganska säker på att din yrkeshögskola försöker hitta en LiA-plats närmare där du bor och gör sitt bästa. Jag tänker också på en sak: var ska du söka jobb efter det att du tar YH-examen? Sök LiA-plats själv på de ställen där du vill jobba efter examen!
    Kontaktuppgifter till MYH: 010-209 01 00 & [email protected]

    Studie- och yrkesvägledare