Aron
    Kommit in på lönekonsult 1.5 år och Personalvetare 3år, jag undrar om man kan jobba sig uppåt på ett företag som lönekonsult på samma sett som en personalvetare då man också läser lite HR på lönekonsult.
    Sen undrar jag hur lönerna ser ut hos lönekonsulter kollat lite statistik men skiljer sig väldigt mycket allt från 24-36 000?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aron,

    en jättesvår fråga du ställer. Löner varierar väldigt mycket, bl.a beroende på var i landet man jobbar och om arbetsgivare är kommunal, statlig eller privat.
    Är det en yh-utbilnding och en högskoleutbildning som du kom in på? I så fall kanske du kan påbörja båda och välja sen. Det är inte heller omöjligt att försöka läsa båda de utbildningarna samtidigt... speciellt om Lönekonsult är på distans.
    Tufft att läsa 2 heltidsutbildningar samtidigt. Men se om du kan börja läsa på de båda - då kan du testa på och jämföra och kanske då hoppa av en av de längre fram.

    • : Hej, Tack för svar. Väldigt svårt val men vill ta lönekonsult då jag gillar kombinationen med LIA. Men osäker på om jag går miste om bredare jobb möjligheter efter utbildningen som lönekonsult. Vet du om folk som läst lönekonsult som bara jobbar med HR efter eller vilka utvecklingsmöjligheter man har? Eller jobbar man bara med siffror resten av yrkeslivet som lönekonsult?
    • Anna :

      Lönekonsult är ett icke-reglerat yrke; alltså arbetsgivaren bestämmer vad som ingår i arbetsuppgifterna och vilken utbildning som krävs eller önskas.