Caroline

    Hej. Jag har börjar se mig om efter utbildningar. Har kännt en tid att jag skulle vilja jobba med något ekonomiskt, administrativt. En bekant föreslog "lönespecialist". Tydligen skulle det vara stor efterfrågan och lätt att få jobb senare. Jag har läst och kollat lite utbildningar. Blir inte riktigt klok på vad skillnaden är på "lönespecialist" och "lönekonsult". Skulle ni kunna hjälpa mig att bli lite klokare på detta? Samt förklara i lite korta drag vad yrket innebär. Tack på förhand.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Caroline,

    yrken du är intresserad av är i Sverige icke-reglerade, alltså finns inga strikta krav på utbildning eller innehåll i arbetsuppgifterna, utan det kan t o m vara så att med samma arbetsuppgifter så kallas man på en arbetsplats för en Lönespecialist och på en annan - för en Lönekonsult. Kika också gärna på framtid.se/yrke/konsult
    Läs också på utbildningarnas egna hemsidor. Det finns t.ex en yrkeshögskoleutbildning Löneekonom; kika annars gärna på utbildning/affarshogskolan/payroll-controller-uddevalla, och utbildning/affarshogskolan/lonekonsult-gavle samt utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/lonespecialist
    Utbud av yrkeshögskoleutbildnngar hittar du på www.yhguiden.se