Oliver
    Hej om jag har läst handel och administrations programmet på gymnasium kan jag då börja arbeta som en mäklarassistent direkt eller krävs det någonstans utbildning efter gymnasiet och kan jag efter de sedan läsa vidare till fastighetsmäklare?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Oliver,
    om huruvida du får anställning som mäklarassistent är det upp till arbetsgivaren. Det finns ingen förbud att anställa vem arbetsgivaren vill som mäklarassistent. Jag tror att chansen är större om man har läst en yrkeshögskoleutbildning till fastighetsförvaltare t.ex. eller någon annan eftergymnasial utbildning inom ekonomi, fastighetsvård eller bygg, men som sagt - det kan mycket väl hända att du får anställning.

    Behörighet till Fastighetsmäklare är: Grundläggande behörighet + Matematik 3 samt Samhällskunskap 1b.
    HA http://www.gymnasieguiden.se/program/HA är ett yrkesprogram. Du har rätt att få Grundläggande behörighet om du säger om det på din skola och för det behöver du lägga till Engelska 6 och Svenska eller Svenska som andraspråk 2 inom programfördjupningen
    samt Svenska / Svenska som andraspråk 3 inom det individuella valet!
    Om du väljer Matematik 2a som en kurs inom Programfördjupningen och Matematik 3b - inom individuellt val; saknas då bara en kurs á 50 poäng Samhällskunskap 1a2. Den ryms inte inom programmets 2500 poäng. Om du inte får lov att läsa den som "utökad kurs", blir du inte behörig att söka till fastighetsmäklare.
    Du bör därför - i fall du vill bli behörig - på förhand fråga på gymnasiet i fall de kan lova att du får läsa alla de kurser som du behöver alt. att du söker ett högskoleförberedande program, t.ex. Ekonomi - där alla kurser som du behöver ingår som obligatoriska i inriktningen "ekonomi". I inriktningen "juridik" på EK läser man inte Matte 3, men den borde det inte vara några problem att välja som programfördjupande på EK.
    Mvh Liselotte SYV

    Liselotte