Robin
    Detta är kanske för avancerad fråga att besvara men det är så att jag håller på att bygga min egen kand. och det är dags att välja huvudämne.

    Jag har en Master utbildning som jag vill in på och dem kräver att man har en kand. i ett människobehandlande ämne men dem går inte in på vad det riktigt innebär och när jag har haft kontakt med syon så är denne lite osäker också.

    Jag hade iden att ha religionsvetenskap som ämne och ha som motivering att det är ett människobehandlande ämne då det behandlar människans tro och spirituella sida.

    Nu ställdes den in i höst men jag har chansen till att läsa Filosofi som huvudämne istället.

    Nu till min fråga. Skulle Filosofi kunna räknas som människobehandlande ämne? och skulle Religionsvetenskap kunna göra det med min motivering?

    Som sagt så har jag redan haft kontakt med syon på skolan som har utbildningen och denne var inte så säker på vad det innebar.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Robin!

    Precis som du skriver är frågan svår för oss att besvara. Så du bör än en gång vända dig till studie- och yrkesvägledaren eller programansvarig på din utbildning.

    Religion bör kunna vara människobehandlande, men jag tänker framförallt på beteendevetenskap, pedagogik eller psykologi. Men som sagt, vi kan inte besvara frågan helt 100% så därför är det bäst att du vänder dig till din instituion.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare